Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Shan 08/09 2009 13:13
Hej,
Jeg skal igen til val thorens i uge 5, og denne gang vil jeg gerne investere i nogle ski fremfor at leje
Jeg har stået på ski i ca. 5 uger, men syntes selv at jeg er forholdsvis rimelig god. Sidste år lejede jeg salamon xwing 8, hvilket var rimelig gode, dog var jeg lidt trist over at mine venner stadig kunne køre fra mig, hvilket primært var pga. deres ski og ikke kundskaber.
Kan i anbefale nogle ski på niveau med xw 8 eller lidt bedre.
Jeg står ca. 10 % off pist.
Hvor skal jeg købe udstyret. I Danmark eller val thorens?
På forhånd tak
K 08/09 2009 14:46
Sv: Anbefaling
Det er altid svært at anbefale noget på en sparsom baggrund. Hvis det gælder om at køre stærkt - og gerne mindst lige så hurtigt som vennerne - vil længden have en betydning, og drejeradius også. Måske skal du vælge lidt længere ski end sidst (uden at jeg selvfølgelig kender den længde), og drejeradius skal for mig at se ikke være mindre end 16m (gerne højere).
Fx Rossignol Bandit B78 eller noget i den dur.
Shan 09/09 2009 11:13
Tak for det.
Det var da en start. Jeg vil prøve at google lidt infor om det mærke
Asbjørn Nissen 09/09 2009 23:31
Jeg er tildels enig med K. Jeg er i hvert fald helt enig i at det næsten er for sparsomme oplysninger at rådgive udfra.
Først og fremmest ville det være en god information, hvor du har problemer med at følge med er det på pisten du har problemer med at følge med eller er det i offpisten eller er det begge steder. Hvis det er begge steder er det måske ikke skienes skyld men nok nærmere et spørgsmål om teknikken der skal strammes op.
Problemet er at en god pisteski normalt ikke er specielt god i offpisten og en god offpist ski normalt ikke er specielt god på pisten.
Derfor er første valg du skal gøre dig vil jeg være den bedste i offpisten eller den bedste på pisten.
Vil du være bedst på pisten bør du vælge en stivere ski. Pas dog på ikke at købe den for stiv!
Vil du være bedre i offpisten vil jeg foreslå at du køber dig et par bredere og højere ski for at få en større flade på skiene.
Mit råd er køb altid støvler i Danmark og køb normalt altid ski i udland. De fleste skiforhandlere udlejer ski på prøve. Dette vil sige at du lejer nogle forskellige ski i løbet af ugen. Køber du en af de ski du har prøvet skal du ikke betale for lejen. På den måde finder du den ski der passer dig perfekt
Held og lykke med det
Asbjørn Nissen 09/09 2009 23:37
Ps. Hvis du ikke var tilfreds med de ski du lejede, hvorfor gik du så ikke ind og byttede dem??? Det indgår altid at man kan få byttet sine ski om hvis man ikke er tilfreds med dem. Ps. Har du støvler ? Støvlerne er et meget vigtigere køb end skiene. Det er bare sjovere at snakke om skiene på grund af de mange varianter og typer. Men køb ALTID STØVLER FØR DU KØBER SKI. Støvlerne har meget mere at sige end skiene på dit skiløb
Shan Rajan 10/09 2009 23:20
Tak for alle jeres råd.
Jeg er mere til on pist frem for offpist...
Som alle andre kan jeg godt lide fart og kontrollen er lidt vigtige. Jeg har behov for nogle ski som er stabile i høj fart men også er en smule tilgivende.
De ski jeg have sidst var jeg rigtig tilfreds med, og overvejer også at købe dem, men jeg kan ikke finde dem i net butikkerne.
Nej jeg har hverken støvler eller ski. Ja men jeg vil følge jeres råd med at købe skiene i Val T, men mht til støvlerne ved jeg ikke hvor jeg skal starte.
Jeg tror jeg vil forsøge at tage forbi en ski forhandler og få lidt råd og vejledning. Jeg har en forholdsbred og lang fod. Min kammerat anbefalte at jeg fik ski støvlen støbt efter foden, men jeg har ikke rigtig undersøgt noget nærmere. Som det også blev pointeret her, er ski bare så meget mere spændende at snakke om... Men tak for rådene
Asbjørn Nissen 11/09 2009 07:34
Angående støvler er der heller ikke så meget at vide. Vigtigste ting du skal kigge på er om de passer til din fod. Køb den støvle der passer bedst til din fod. Om det er nødvendigt at få en støbt inderstøvle kan jeg stille mig tvivlende overfor. Hvis du er afsted en hel sæson eller har nogle meget vanskelige fødder så ok, men ellers er det nok lidt meget at gøre ud af det. De ikke støbte inderstøvler er fås gennerelt også i en høj kvalitet. Næste ting du skal kigge på er flex tallet på støvlen. Her skal du dog være opmærksom på f.eks. at 90 i flex ved et mærke ikke nødvendigvis er det samme flextal ved et andet mærke. Men er det f.eks. Salemon er 90 i flex det samme om det er den ene eller den anden salomon støvle. Lad være med at købe en konkurrence støvle eller en ligeså stiv støvle. Hvis det ikke skiløb er noget du gør hver dag bliver det på anden/trejedagen som at have foden i et skruestik.