Last Minute Sale: Spar op til 25% på alt til skiferien

Alpinsport er ikke længere en elitesport i Danmark

Jonas 04/11 2004 22:10

Det var da rart, at der endelig er nogen der har kigget sig omkring og konstateret, at vi ingen bjerge har.
Det var da rart, at der endelig var nogen der skar igennem og sagde: vi har ikke dygtige skiløbere, der kan være med på det niveau.
Skvatmiklen Johnny er så stadigvæk sponsoreret med ca. 470.000 kr. om året. Så den sidste idiot er altså ikke væk.

Helt ærligt - som inkarneret skiløber har jeg i efterhånden mange år været trætte af danskere, der tror de kan stå på ski. Hvad skal vi med en elitesatsning, når vi ALDRIG er gode nok?

Hvad skal vi med danske skiinstruktører der ikke kan stå på ski? Er det ikke bedre de bliver guider på Ibaza - så kan de stadigvæk score piger på et billigt grundlag.

Kommentarer:
Der er i alt 11 svar i denne forumtråd.

Garry B. 09/11 2004 08:51

Sv: Alpinsport er ikke længere en elitesport i Danmark

Jonas du skrev: "Det var dog utroligt, så mange velmenende råd jeg får.
Tak for alle dem - Jeg skal seriøst overveje at omlægge mine synspunkter efter at have fået læst og påskrevet, hvad der er den rigtige mening."

- Helt ærligt, så må der jo være en grund til at du poster dette emne her i forummet... Er det ikke fordi du netop ønsker at få andres meninger og holdninger til emnet...?

tom teodor fra Norge 18/11 2004 18:57

For en absolut latterlig diskusjon. Så dum at jeg bare må si noe!!!

Jeg kommer fra en Nasjon som er stolt av sine skitradisjoner, som er regnet som en stormakt innenfor langrenn, alpin, skiskyting, skihopp o.s.v. Men vi er pisse dårlige i nesten alle sommer idretter. Hva hadde skjedd dersom vi tok bort støtten til mange av våre "B" idretter. Vi hadde aldri fått gull i spyd i sommerens ol. Vi hadde aldri fått gull i padling og roing.. Bare fordi vi ikke ligger på samme nivå som våre venner i utlandet. Dersom det ikke gies et grunlag for satsning så vil det heller ikke produseres et døtt med resultater.. Synes det er synd at våre brødre i syd ikke støtter opp om ski som et satsnings område innen idretten! Jaja vi se s ikke i ol i 2006..

snakkes

Thorsen 04/11 2004 23:34

Hmmm, normalt ville jeg aldrig skænke et sådant indlæg en tanke - til det er det simpelthem for plat. Men jeg er alligevel nysgerrig: Hvorfor skriver man sådan en gang ævl?
Én forklaring kunne jo være misundelse. Det kan jo være at du er misundelig på Johnny's liv og hans præstationer? Han GØR i det mindste noget hvorimod DU , tjah, du er ikke engang mand nok til at skrive din mailadresse på, men svarer blot med dit alias, helt ærligt, stram lige op hva'?!
Du skriver at du er inkarneret skiløber...jeg tvivler. En inkarneret skiløber ville ikke have sådanne indskrænkede holdninger, der i dén grad udstråler mangel på indsigt i den danske skiverden.
Hvad angår de danske skiinstruktører synes jeg at du skal tjekke www.dendanskeskiskole.dk og se at de danske skiinstruktører er professionelle instruktører på linie med fx. franske og italienske skiinstruktører. De er mere end "gode nok". Beviset findes desuden i alperne hvor du kan se det med egne øjne.
Med håb om at du engang må vågne op til det nye årtusind.

Jonas 05/11 2004 10:17

Tja - der er altid flere sider af samme sag.

Nu fik du min holdning og jeg fik set lidt af din dybe indsigt i min person, som består af et småligt og misundeligt sind.

Jeg har så i flere år set din mening tilkendegivet i medierne. F.eks. glemmer jeg ikke en udsendelse om en pige på 12-13 år der efter danske forhold var et talent. Hun skulle så konkurrere mod andre talenter fra andre lande.
Hun skvattede selvfølgelig - og konklusion var:
Hun var hurtig på de første 3 porte, men gik så ud. Så vi kan godt foresætte hendes talentudvikling, for hun er jo ligeså god som alle de andre. Nej, hun gik ud ved hver træning før målstregen og hun var ikke ligeså god som de andre.

Faktisk syntes jeg det var synd for hende, at hun blev kørt frem som noget hun ikke var. Hun holdt krampagtigt fast i drømmen om en proffessionel karriere på ski - det er synd!

Vi må holde op med at bilde os ind, at vi er ligeså gode som de lande der har bjerge - det er vi ikke. Vi lever i en illusion.

Men derfor kan vi godt have det sjovt og opnå et rimeligt niveau.

P.S fede billeder du har på powder11.dk

Thorsen 05/11 2004 13:00

Ja nu har vi fået klarlagt hverandres holdninger.
Men jeg må måbende læse dine indlæg!
Jeg er meget forundret over din resignerende holdning: Hvis vi ikke kan være de bedste, så kan vi lige så godt lade være.
Det er da, på godt dansk, en vattet holdning!
Hvis vi alle tænkte sådan ville vi ikke få meget udrettet af nogen art.
Hvis man ikke er ligeså god som de andre, så kan man reagere på to måder: Man kan give op som du gør, eller man kan træne, udvikle sig og blive bedre.
Mht. talenterne på portholdene skal jeg ikke kunne udtale mig om hvorvidt de paces frem af forældre og trænene. Jeg ved ikke nok om det. Men der er i hvert fald ingen tvivl om at de har valgt den sidste af de to muligheder.
Tænk dog ikke mindst på hvad disse mennesker gør for interessen omkring ski i Danmark! Det er jo for pokker pga. af folk som eks. Johnny at der er folk der får øjnene op for at det er muligt, også som dansker, at få en professionel skikarriere! Og det ER jo muligt!
Dette er jo netop bevist klokkeklart i fx Den Danske Skiskole. Her er der efterhånden mange der lever som professionelle skiinstruktører i alperne. De er, gennem Den Danske Skiskole, uddannet under det professionelle instruktørforbund ISIA og underviser på lige fod med både franske og italienske instruktører. Det er altså muligt at få en professionel skikarriere, så hvorfor give op halvvejs?
Endnu et godt eksempel er Mads Telemark Christensen der nu efter et par sæsoners slid er begyndt at klare sig rigtig godt blandt verdenseliten i telemark. Denne iver og kampgejst har nu resulteret i nye talenter, heriblandt Bjørn Fisker, der er kraftigt på vej frem.
Desuden kan jeg fremhæve den danske freestylekultur. RAD-film har netop produceret den 4. film i rækken af skifilm, og er efterhånden oppe på niveau med hvad der ellers bliver produceret rundt om i verden. Dette har affødt en masse mindre produktioner rundt om i landet og resulteret i en masse talentfulde ?newcomers? på den danske freestylescene.
Til sidst: Nej, vi har ingen bjerge i Danmark. Til gengæld er vi et af de mest berejste folkefærd i verden ? specielt når det drejer sig om skiferier. Desuden udvikler danskerne sig netop nu på ski som aldrig før. Så hvorfor sætte sig ned og tude og klage over at ?vi bliver aldrig gode nok?, i stedet for at tage af sted og gøre noget ved det?! Vi kan så meget mere end bare at have det sjovt og ?nå et rimeligt niveau?. Der er nogen der har vist vejen og hurra for det. Lad os da være glade for det og benytte os af det frem for blot at sidde hjemme og brokke os over deres evt. manglende resultater.

Jonas 05/11 2004 13:24

Måske ville yderligere debattering fra min side nuancere sagen en smule yderligere, men jeg ville aldrig kunne overbevise dig om, at vi over hele linien fra filmproduktion, skiskole og elitesatsning halter bagud skimæssigt.

Så jeg vælger at være vattet og resignere.

Mads 05/11 2004 14:29

Mange fin ord sagt af en far sofaen eller hvad........
Nu forhoder det sig sådan at interessen for skiløb er steget betydeligt gennem de senere år herhjemme. Dette betyder nu at der er mange tallenter på vej nu. Du kan syntes hvad du vil om Johnny, men han har altså lavet nogle resultater, dette også selvom vi ingen bjerge har herhjemme. Resultaterne kan jo komme..... vi skulle måske også havet droppet fodboldlandsholdet i 1990, de havde jo heller ingen resultater at fremvise...........
Tag evt på et kursus igennem Den danske skiskole eller få noget undervisning af en uddannet dansk instruktør, så vil det måske gå op for dig at danskerne er dygtige til at stå på ski.

Mads 05/11 2004 14:33

det må desuden glæde dig at se at al støtte til elitecentret er væk nu....

Jonas 05/11 2004 14:57

Det var dog utroligt, så mange velmenende råd jeg får.
Tak for alle dem - Jeg skal seriøst overveje at omlægge mine synspunkter efter at have fået læst og påskrevet, hvad der er den rigtige mening.

Jeg vil ikke sige, at det glæder mig at støtten til eliten er væk - jeg vil dog lægge mig på linie med Team Danmark og mene at pengene er bedre givet ud andre steder.

Som sagt koster det ret mange penge at flytte et bjerg...:-))

P.S. Er i sure nu?

Team ATTACK 05/11 2004 15:29

Lige meget hvad I har af sure holdninger, så er Team Attack nr. 1 til afterski. INGEN kommer bare i nærhed af os.

David 07/11 2004 16:11

Hele støtten er ikke fjernet..

Den er bare blevet mere indviduel..

Læs på dskif.d

Jeg har selv løber meget konkurrence, og jeg ved, at der stadig er mange der kæmperr rigtig hårdt for at nå til tops i sporten.

Lad nu være med at tage troen fra dem - Så længe de har det sjovt med det de gør.

Jeg stoppede med det- jeg havde det ikke sjovt...

Men konklusionen er , at løbe porte er utrolig sjovt, men man skal passe på, at man ikke gør det til mere end det er.!

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen