Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

All mountain / TT ski igen igen...

Michael Kjeldsen 15/01 2011 22:15

Hej alle sammen

Håber på hjælp til at fine en ski som netop passer mig og mine behov, på trods af at der findes adskillige indlæg omkring emnet.

Jeg har stået på ski i rigtig mange år, og har nærmest kun stået på pisten. Sidste år fik jeg så for alvor smag på offpist-eventyret og mangler derfor råd til at finde den korrekte ski til formålet.

Jeg er 25 år, 183 cm høj og vejer ca. 77 kg. Jeg har hørt flere sige at all mountain ski nærmest aldrig er den optimale løsning, når man gerne både vil stå på pisten og i offpisten. Men da jeg hverken har råd til to par ski og ca også kun er afsted 1 gang om året har jeg kigget meget på all mountain ski.

Jeg mener at skulle bruge skiene som følgende:
60% pist
30% offpist
10% leg (hop m.m. dog ingen rails/boxes)

Håber nogen kan hjælpe mig...

- Kjelde

(Har ikke brug for kommentarer som "gå nu bare ned til din lokale skibutik og spørg")

Kommentarer:
Der er i alt 18 svar i denne forumtråd.

Clemens 18/01 2011 12:20

Sv: All mountain / TT ski igen igen...

Jeg støtter Nicolai og siger ca 175 cm i længde...

jeg ville gå efter en ski der i mål hedder ca 115-80-110

den vil kunne lidt af det hele

har selv et par seth vicious (130-98-118) og de kan sagtens køre på pist - men det er ik lige så fedt som med en der er mere piste ski

jeg tror du vil blive ked af at tage king fujas... var en ski jeg ville vælge til BC

Carsten 21/02 2011 23:30

Jeg kører selv en Volkl Bridge 2011 179 cm (jeg er 180 cm) og den performer fint på hele bjerget.
Længden giver fart/stabilitet på pisten og løft i pudder/off-pist. Trods længden er den utrolig nem at kontrollere både ved store og mindre sving.

Det er en super lækker ski som kan det hele og er efter min mening tæt på en komplet ski, når vi snakker om muligheden for at variere sit skiløb i løbet af dagen uden at skulle have 3-4 forskellige ski.

Sigurd 25/01 2011 14:34

Er der nogen der har forslag til en lignende ski, blot med kortere drejeradius end de nævnte, gerne 13-14 m i dreje radius og nærmere 75/25 i piste/offpiste.

Regner med at skulle have en længde på 160-165, da jeg synes det er sjovere :)

Har kigget meget på Fischer Progressor 8+, men er bange for at den ikke kan køres hårdt nok på pisten.

Håber at få lidt input..?

Mvh Sigurd

Kenneth 18/01 2011 21:39

hey Kjelde dit skiløb lydder meget som mit

har du kigget på nordica ? de har kavet en ny TT model i år, dem jeg har snakket med har kun harft godt at sige om dem. har selv booket et par (74) til min uge i val disere :)

de kommer i 2 modeler

(nordica fire arrow 74) dimensioner 126/74/109 drejeradius 14,5m/172cm
og
(nordica fire arrow 80) dimensioner 132/80/115 drejeradius 14,5m/172cm

Carsten 16/01 2011 14:13

Hej kjelde

Problemet er som jeg ser det, at ski firmaerne bruger navnene på ski typer
noget forskelligt.
Dem der hedder pist all mountain, kan meget vel være aller mest til piste.

Mine ski går under betegnelsen : all snow all mountain, Dynastar Legent pro . Hos samme firma har vi feks. Sense Huge tvin tip , under Freeride ski. Det er begge ski der kan køre over det hele.

Mit bud er et par Dynastar Legent Sultan 80

Men K2, Rossignol, Armada, Line, Fischer osv. bygger jo også gode ski
( har vi glemt nogen ups.)
mvh. Carsten

Jacob 22/01 2011 14:26

Hej

Jeg har kørt på Atomic Nomade modeller de sidste 5 år, og det passer perfekt til mit behov.
- 60 % på pisten og 40 % i off-pisten(hvis der er forhold til det).
Den opfører sig som man gerne vil have den til det, og dermed blir skiløbet en stor fornøjelse.

Jeg er 184 cm. høj og mine ski er 171 cm.

Sune 16/01 2011 15:15

Jeg synes du skal kigge på Volkl Bridge fra i år.

Jeg har ikke selv prøvet den, men den har fået gode anmeldelser.

Video anmeldelser: http://www.skis.com/mens-twin-tip-skis/c1000003492/volkl-bridge-twin-tip-skis-2011-p196088.html

Morten Husted Olesen 16/01 2011 16:30

Jeg har selv ledt efter en meget allround ski til det meste...

Man må indse at man går en lille smule på kompromis med performance, når du vælger en allround ski. du kan ikke få én der kan alt godt! stiv til pisten, blød til off-pisten osv... alligevel har man jo heller ikke penge eller plads til at købe de 3-4 par ski det så vil kræve at ha' til det hele, så jeg har kigget grundigt efter én der dækker mit behov.

Mit bud er Kung Fujas 10/11 med all terrain rocker...Den har jeg lige har fået ind af døren herhjemme! ;o) Den er vurderet mange stedet til at være én af de mest alsidige ski der er kommet på markedet... mine krav var at den skulle køre godt på det meste, være twintip, lidt bred (til pudderet)og ellers go' til lidt leg i parken ...

Jeg synes jeg får alt hvad jeg kan i den her model. Den skal dog først fyres af om nogle uger i Østrig... :o)

Pøj pøj med jagten...

Sune 16/01 2011 17:14

@Morten
Ikke dårligt. Jeg kigger selv meget på Kung Fujas fra i år til mig selv. Men mit mål er også at fokusere på all mountain - offpiste, og så at man skal kunne have lidt sjov på pisten i parken også.

Må jeg spørge hvor du bestilte og hvad du gav. Og hvilken længde du valgte? Og når du har været af sted vil jeg meget gerne høre din mening. Jeg skal selv afsted i uge 11+12.

Grunden til at jeg anbefalede Bridge'n er at den er lidt smallere under foden, og lidt stivere, så jeg tror den håndterer pisten bedre. Og han ønskede sig en 60-30-10 piste-off piste-park/leg ski

Nicolai 16/01 2011 17:29

Okay, 10% leg siger du. Det vil altså sige lidt tilfældig hoppen på de mindre kickers i den park du kommer forbi. Streg det behov, det er ikke vigtigt når det ikk drejer sig om mere.

Drop all-mountain ski og køb en pisteski der er bred i midten, omkring 8cm. K2 har nogle rigtige modeller til salg på Sport-conrad.de

Rune Andersen 16/01 2011 19:46

Efter at have oprettet lignende indlæg for en uges tid siden fandt jeg også frem til K2 Kung Fujas. Og efter at have talt med dem i min lokale foretrukne skibutik blev denne konklusion kun forstærket. Desværre for mig havde de ikke flere på lager i min størrelse (er 170 høj) og de havde ikke flere på lageret heller.

Men de burde stadig have et par eller to liggende til din størrelse i Frostgun, midt på Klosterstræde, der er en sidegade til strøget i København. Ville helt sikkert gøre det, hvis jeg var dig. Med en Salomon STH14 binding, der er weltklasse, kan du nok godt få det hele til under 4800 kr.

God Fornøjelse.

Ps. En anden feeed ski, dog mindre kendt, men som de også sælger i Frostgun, er Coreupts Candide Pow ski, der er en anelse tyndere og har lidt mere camber i midten, hvilket gør den bedre til pistekørselen, stadig med god opdrift til når du kører offpist.

Nicolai 16/01 2011 21:10

Jeg kan vitterligt ikke forstå i anbefaler K2 Kung Fujas når manden kører så meget på pisten som han gør. Lad mig sige det på den milde måde, det er ikke ligefrem en ski man har glæde af på pisterne.

Sune 16/01 2011 21:54

@Nicolai

Har du prøvet Kung Fujas fra i år? Og hvordan er den i givet fald på pisten? Så vidt jeg forstår er den væsentlig bedre på pisten end de tidligere modeller.

Men derudover er jeg enig, Kung Fujas er ikke den rigtige løsning, når man kun vil køre 30% off piste.

Kig evt. på Salomon Threat. Den har de til en rigtig god pris hos Surf og ski (3k)

Michael Kjeldsen 17/01 2011 18:11

Super mange tak for alle du gode råd.

@Nicolai

Har du nogle mere konkrete forslag til ski, evt. link?

Ang. Volkl Bridge så ser den jo bare super fed ud, men nogen der har nogle studenter-venlige alternativer?

Nicolai 17/01 2011 20:32

Bridge ser fed ud ja, men igen når du ikk bevæger dig mere i offpisten end beskrevet (og det offpiste som i år er noget tvivlsom, hvad nysne angår), så ville jeg ikke vælge end bred tt ski som den.

K2 Apache Interceptor -
Super ski på pisten. Relativ høj radius, men derfor også en hurtig ski, som er fantastisk til et par lange carving sving i ny og næ. Dertil er den 84mm på midten hvor din fod er, hvilket er forholdsvist bredere end en normal raceski, derfor vil du få god opdrift i powder, selvom den stadig går sig rigtig godt på pisten. Og så er prisen mere end overkommelig! Kig evt. på nogle andre K2-modeller eller Atomic Nomad.

Michael Kjeldsen 17/01 2011 22:55

Hvilken længde skal jeg ha'? Og har skitypen betydning for hvilken længde jeg skal ha'?

Nicolai 18/01 2011 00:12

Kommer an på hvor god en skiløber du er. Kender ikk dit niveau eller højde, men hvis du ved hvordan kanter skiene, siger man at skien skal være ligeså lang som dig selv og hvis du er mindre øvet så tag en lidt kortere udgave.

Nicolai 18/01 2011 00:14

Okay, du er 183 og er afsted en gang om året en uge af gangen ca. Tag en der er lidt kortere end dig selv. Omkring de 175cm.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen