Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

All mountain eller Allround carve

Thomas S 10/02 2009 00:06

Hej alle sammen
er næsten nybegynder skal til les 2 alpes i uge 10...
og vil ha købt mig et par ski men er i tvivl om det skal være
All mountain eller Allround carve?

skal af sted med nogle venner der er øvet og kommer til at køre mest piste men også ligt off-piste

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Carsten Hansen 13/02 2009 00:42

Sv: All mountain eller Allround carve

Hej skiløbere

Hvor høj er man, i forhold til den ski type man ønsker .

Hagehøjde er efter min opfattelse, noget man bruger i special slalom, jeg mener at moderne længte til pist er til øjen eller pandehøjde.
Storslalom-Freeride til personhøjde evt. lidt over.

Der er løbere der siger, at de svinger nemmere på korte ski, men er det sandt.Det er beregnet ,hvor mange meter drejeradius skiene har , og det står på dem.

Evt. kan man jo leje ski , til en begyndelse , og prøve nogle forskellige typer.Held og lykke derude.

Carsten

Asbjørn Nissen 14/02 2009 09:00

Jeg synes ikke diskutionen bliver draget i en seriøs retning. For det første vi prøver at rådgive en efter eget udsagn næsten begynder. Så er man nød til at distancere sig fra sit eget skiløb og se på hvad der vil gavne denne person mest og ikke en selv. Jeg er udemærket klar over at hvis man er rigtig dygtig til at stå på ski og benytter det meste af sin tid i offpisten har man brug for længere og bredere ski. Det vil nemlig gøre det at køre i dybsne nemmere da det giver skiene ekstra opdrift og man derved kommer til at ligge højere i den dybe sne. Det er derfor f.eks snowblade overhoved ikke dur i dybsne fordi de ikke har en særlig god opdrift.
Med dette sagt og min egen højde er 183 mit ene par ski 185 cm høje dem jeg bruger til dybsne skiløb. Vil jeg stadig holde fast i min skilængde beregning.
Ja ski er lettere at både styre og dreje når de er kortere. Et eksempel der viser det samme, men som ikke har med ski at gøre er f.eks. to biler på en snæver parkeringsplads. Selvom en smartbil og en lang BMW har samme styre egenskaber er det betydelig lettere at parkere Smart bilen end BMWén enkelt og simpelt fordi den er mindre. Det er også derfor man ikke rigtigt bénytter 210 ski længere. De er for besværlige at styre selv med en lille sving radius. Var det ligeså let at dreje dem i den længde ville mange stadig benytte 210 ski for længden giver stabilitet og derigennem muligheden for fart. Dreje radiusen på et par ski er kun en af mange faktorer der påvirker hvor let det er at dreje. Der er Bla. Længden på skiene, dreje radiusen, faldet på bjerget, sne typen og temraturen på sneen er nogle af de vigtigste. Dette kender du måske fra når sneen er tung i forhold til let.
Der er et gammelt ordsprog der siger man skal kravle før man kan gå. Dette gælder også når man står på ski. Man skal købe et par ski til det udviklings niveau man er på. Hvis man ikke gør dette hindre man sin egen læring. En jeg engang var på ferie med købte altid den nyeste og dyreste ski man kunne få og den skulle helst skiftes hvert år. Den dyreste ski er normalt en stiv djævel af en racecarver og det kræver sin skiløber at styre den ordenligt. Resultatet af dette var at hans niveau på ski 8 år senere er det samme, for han kan ikke udvikle sig på disse ski for han har ikke niveauet til at styre disse ski. Ski skal fremme ens skiløb, udvikling og evner.
Men at prøve nogle forskellige og finde dem der passer til ens skiløb er en rigtig god ide. Ps. Det vigtigste køb er forresten støvlerne køb derfor altid støvlerne først, de er forudsætningen for en god skitur og brug den tid det tager at købe nogle ordenlige støvler der passer.
Held og lykke med søgningen

Søren Kofoed 10/02 2009 06:56

Hej Thomas

Jeg mener at du skal gå efter et par allmountain ski. De performer på hele bjerget og flere allmountain ski har et flex som gør dem ganske velegnede til den mindre erfarende løber.
Hilsen Søren Kofoed
PS: Hvis det har nogen interesse har jeg et par nye Atomic Sweet Daddy allmountain ski i lgd 181 med tilhørende bindinger til salg. Det hele er sprit nyt.

Lars Møller Andersen 10/02 2009 10:52

Nu er jeg ikke ekspert, men hvis man er tæt på begynder så kommer man ikke så meget off piste, så jeg mener ikke at allmontain ski er relevante (slet ikke i en længde på 181 cm).

Asbjørn Nissen 12/02 2009 00:52

Vil give larsen ret en Allround carve er gennerelt meget bedre til en næsten begynder. Der er allmountain ski der er ok til let øvede, men gennerelt er de beregnet til øvede og bedre skiløbere. Desuden er længden til dig helt hen i vejret medmindre du er svært overvægtig som næsten begynder. Da kan der diskuteres for ski i denne længde da ski er blinde og kun kan mærke det tryk der bliver lagt på dem.
NÅR DU KØBER EN SKI SÅ GLEM OFFPISTEN. Det kan være du kører lidt ved siden af pisten, men det er ikke nok til at købe ski efter det. Det er også vigtigt at du køber en ski der fremmer dit skiløb og din udvikling.
Køb dine ski så di går til mellem hagen og næsen. Hvis dit bmi tal ligger under middel skal di være tættest på hagen er dit bmi tal over middel skal de være tættest på næsen.

Surf og ski udgiver et rigtig godt katalog hver år hvori du kan se hvilket niveau de forskellige ski passer til

Held og lykke med ski søgningen

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen