Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Aggressivt skiløb ?

Drøniks 10/12 2010 10:32

Hej, jeg er helt ny indenfor skiverdenen, og har et par spørgsmål:

Hvad vil det sige at køre aggressivt skiløb, er det store sving ved høj fart, små hutige sving ved mindre fart eller noget helt andet?

Kan også læse mig til at et højt flex index på støvlen passer til aggressivt skiløb, er det rigtigt/hvordan kan det være, og betyder det så at en støvle med et højt flex index ikke passer til off pist kørsel ?

Mvh,

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Ditte 11/12 2010 07:43

Sv: Aggressivt skiløb ?

Hej!
Aggresivt skiløb er hvis man kører meget "hårdt" på sit udstyr, presser sine ski og støvler i yderste positioner og kører stærkt samtidig! (Det er faktisk ret svært at forklare, håber du lige forstod dette!)
Det er rigtigt at jo større flex index der er i støvlen, jo bedre er den til aggresiv kørsel. Du kan sagtens bruge den støvle med stort flex index til off piste, men det kan være en del sværre, da støvlen bliver blødere af et, og off piste ofte kræver en hård støvle. De fleste støvler kan du dog selv indstille flex index på, det gør man i siden, hvis du er i tvivl, så spørg der hvor du lejer/køber om det kan indstilles. Det flese "all round" støvler har en middel flex index, og kan derfor bruges til alle former for skikøb. Jeg selv kører på Lange støvler for tiden, det er en ganske alm. støvle jeg har, og den kan indstilles på rigtig mange måder, odg indstiller jeg den ikke da jeg føler jeg har fundet en god mellemting hvor jeg kan køre på det hele!
Håber der hjalp dog lidt på vej!
Ditte

Drøniks 11/12 2010 13:04

Hej Ditter, først og fremmest, tak fordi du tog dig tid til at svarre på mit indlæg :)
Jeg forstår dog ik det med at du skriver her:
"Du kan sagtens bruge den støvle med stort flex index til off piste, men det kan være en del sværre, da støvlen bliver blødere af et, og off piste ofte kræver en hård støvle"

Du skriver det bliver sværere med en hård støvle i offpisten, men samtidig at offpiste kræver en hård støvle, eller er der nget jeg misforstår ?
Og hvad mener du med at støvlen bliver blødere af at køre offpiste ?

:)
Mvh

Asbjørn Nissen 12/12 2010 23:07

Hvorvidt du kører aggressivt handler ikke om din skiteknik er moderne eller håbløst umoderne. Det handler om hvordan man angriber pisten/offpisten. Hvis man står aggressivt går det normalt stærkt, og der arbejdes meget og hårdt. Det handler om man presser sine ski og sin fysik til det yderste. Der er nogle personer der står meget aggressivt, mens der er andre der generelt står meget afslappet på sine ski.
Jeg er uenig i at det kræver 100% kontrol at stå aggressivt. I min verden handler det faktisk lidt om man kører til grænsen af sine evner. Når f.eks. en proff. Skiløber misser en port i slalom kan det være fordi kan har kørt for stærkt/ aggressivt. Havde han 100% kontrol havde han jo ikke misset porten. Dermed ikke sagt at aggressivt kørsel kun handler om fart men det kan være en del af de
For 50 år siden kunne man også stå aggressivt på skiene, men med det udstyr man havde skulle der ikke så meget til for det virkede aggressivt.
Håber dette hjalp til forståelsen. Angående skistøvlerne syntes jeg du skal lade det ligge lidt endnu. Det er meget teknisk at forklare og på ingen måder noget du har brug for langt ud i fremtiden udover.
Højt flextal betyder at skien reagerer hurtigere på dine bevægelser da den er stivere og absorberingen er lavere. Derfor skal man have højt flextal når man skal kører stærkt. I offpisten gælder lidt anderledes regler for underlager er meget ujævnt og støvlen behøver ikke reagerer helt så hurtigt på alle bevægelser for det ujævne underlag gør at der nemmere foretages fejl bevægelser. En offpist ski skal dog stadig helst ikke blive for blød

Jasenko 19/12 2010 17:22

Det ikke helt sandt at det det skal gå mega stærkt og nærmest på kanten til det ukontrolerebar før det kan kaldes aggresivt.

De top ski som bla fischer rc4 og atomic sl 12 er lavet til at man faktisk køre det der hedder aggresivt. De skiløber der løber dagligt på dem og er dygtig de vil kalde det normalt kørsl for dem dvs. de har fuld kontrol, men det er agrresivt skiløb for alle andre. For at få disse skis fulde effekt ført ud som bla den pup out effekt de er lavet med, (at man nærmest som en fjeder bliver kastes ind i næste sving) ja så skal der et godt tryk på skien og en agrresiv linie men med fuld kontrol for at køre dem rigtigt og det er agrresivt. Uden kontrol og på vej over grænsen så tro mig så slår man koldbøtter og det ser sjovt ud.

Så agrresivt er når man køre denne type ski fuldt ud.

Det er derfor man har ski som mere er egnet til moderat fart og crousing mens der er fuldblods racer, som ikke er egnet til kaffe kage kørsl.

Jesper 10/12 2010 20:18

Hej,

Jeg kan forstår du ikke har stået så meget på ski før. Så jeg kan vel godt kalde dig for begynder, uden du bliver sur. I min verden er aggressiv skiløb når man virkelig bruge den "nye" ski måde carving og gerne i høj fart. Så aggressiv ski løb har intet med 80stilen, hvor man stod med helt samlet ski/knæ...Når man står meget aggressivt og stærkt, kræver det man har 100% kontrol over hvad ens ski gør, derfor vil jeg altid mene man skal have en meget stiv/hård støvle(flex 100,110)...Men sådan en støvle vil blive ALT for hård til dig, så den kan du købe når du har været afsted min 10 uger. Køb derfor en god allround skistøvle flex ca. 80-90. Det vil du blive rigtig glad for...Håber dette vil hjælpe

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen