Skisæsonens sidste store udsalg: Spar op til 25%

Afrensning af ski/snowboard?

Karsten 23/11 2005 17:01

Hej.

Har besluttet mig for selv at gå igang med at vedligeholde mine ski og snowboards. Har indkøbt de uundværlige ting som fil, voks, børster og skrabeplader. Jeg kvier mig dog lidt ved at skulle betale overpris for såkaldt "baserens", som skal bruges til at fjerne skidt og gammel voks inden man går igang. Hånden på hjertet - er det ikke bare rensebenzin der er i de dyre baserens??
Fandt et par stykker på nettet der brugte rensebenzin i stedet for den dyre "specielrens". Er der nogen af jer her der har erfaringer med det??

Mht. til slibning af snowboard har jeg lige et enkelt spørgsmål: Er en kantslibning på 90 grader ok og skal basekanten også slibes??

Tak for jeres hjælp. Har fundet mange gode indlæg her til hjælp for mit lille projekt.

-Karsten-

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Jeppe 23/11 2005 18:07

Sv: Afrensning af ski/snowboard?

Så vidt jeg ved(dvs det jeg selv gør) så er 90 grader i orden. nogen bruger vidst 89, men det har vist ikke den stor betydning. og hvis jeg har forstået dit spørgsmål ret så skal basekanten ikke slibes. altså man sliber kun den side af kanten som ikke vender ned mod sneen.

God sæson og held og lykke

mvh jeppe(Les Menuires - Les Christelles)

Karsten 23/11 2005 18:22

Hej Jeppe

Tak for hurtigt svar! Og ja, jeg mente kanten ned mod sneen ;-)

Mvh

Karsten (Sölden)

Sattack 23/11 2005 19:13

Hvor har I købt div. til " gør det selv " ?

Mvh Sattack ( Skæring Strand )

bomberen 24/11 2005 00:09

Hej

Gør det selv ting kan købes hos intersport eller surf og ski i Frederikshavn

Claus 24/11 2005 10:17

Hej

Jeg skal ikke kunne udtale mig om det er rensebensin der er i base-cleaner, men det lugter meget ens og det fjerner helt sikkert hjerneceller!
Du skal ikke bruge særlig meget base-cleaner så en flaske holder i lang tid, jeg ville ikke turde tage chancen, og ser ingen grund til det, da en flaske holder mange sæsonner.

Med hensyn til kanter:
Det kommer helt an på hvad det er for en slags ski og hvordan du vil have dem til at køre og hvor meget du vil vedligeholde dem.
Man skal plan slibe ski, tager en fil og lægger den plant på skien med vinkel på som svare til skæret på filen så kører man frem og tilbage ( man kan købe en vinkel til filen). Du må ikke holde skråt og ikke vægt på midten da det spiser sålen.
Dette gøres for at fjerne grater der kan få kanten til at løbe, blive trukket ud af skien og for rette kærven op igen, da den bliver bukket ved vinkel slibningen.

Men hensyn til grader på kanten, er det smartest at køre med 90 grader, det giver mindst vedligeholdes og bedst kantgreb.
I styrtløb og Super G, plan sliber man så den er over 0 grader, det vil sige bukker væk fra sålen, det gøres for ikke at fiske en kant når man køre ligeud. Vinklen slibes op til 90 grader.
Slalom slibes kanten o grader og under 90 grader for, at give en spidsere vinkel og skarpere kant. Det slider også mere på kanten, at køre med dette set-up. Dels når man sliber og også når man køre bliver kærven bukket og skal derfor rettes til oftere med brynje/ diamant sten.

claus

Karsten 24/11 2005 19:33

Hej Claus
Tak for dit gode svar!. Jeg prøver at kaste mig over slibningen/voksningen i løbet af næste uge. Så må jeg se i uge 4 om det virker ok ;-)

-Karsten-

Kean 28/11 2005 15:08

citat: >> Mht. til slibning af snowboard har jeg lige et enkelt spørgsmål: Er en kantslibning på 90 grader ok og skal basekanten også slibes?? <<

Sliber man overhovedet snowboards? ;o)

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen