Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Sigrid Liisberg 26/09 2007 14:20
under adressen : www.abs-airbag.com
kan man finde lidt sikkerhed når du udfordrer pudersneen.
mange skiløber i alperne har den på ryggen men her i danmark kender vi den ikke. vil du have information kan du skrive tilbage til min e-mail adresse.
skihilsen sigrid
Kasper 02/10 2007 12:51
Sv: abs-airbag
Jeg vil også lige kommentere på det.
Pist and powder havde på et tidspunkt en gennemgang af de forskellige muligheder man har for at sikre sig offpisten. Man skal selvfølgelig altid bruge det basale (bipper, skovl, sonde og sund fornuft). Derudover gennemgik de, alle de forskellige ekstratiltag man kan bruge. Tanken bag airbagen er jo ret simpel. Jo større volumen jo mere ovenpå vil man flyde. Teoretisk skulle det virke, men det er aldrig blevet dokumenteret at det virker (der kan selvfølgelig aldrig gives garanti for overlevelse, men teoretisk burde sandsynligheden være forbedret).
Der er 2 primære årsager til dødsfald i laviner: Slag eller stød og kvælning pga. iltmangel (man kan også dø ved forfrysninger, men chancen for død ved kvælning er langt større).
Det første kan man afhjælpe ved beskyttelses udstyr som hjelme og rygskjolde.
Det andet kan man afhjælpe på to måder. Man kan forøge chancen for at blive fundet ved at købe tøj med Recco. Risikoen for dødsfald bliver kritisk allerede ved 10-20 min, hvilket er den gennemsnitlige tid det tager at grave et lavineoffer fri.
Det andet man kan gøre for at mindske chancen for kvælning er at købe en avalung. Som jeg forstod princippet i en avalung (er bestemt ikke ekspert på området) kan den frigive noget af den ilt som er bundet i sneen samt udskille nogle af de kulilte man selv udånder. Man har altså ilt til lidt længere tid. Eneste ulempe er, at man skal sørge for at beholde et mundstykke inde i munden. Det kan vel godt være lidt svært, hvis man bliver slået bevidstløs undervejs.
Kasper 28/09 2007 10:53
Sv: abs-airbag
Det er så sjovt med udstyr. Her sælges grej der vil noget, men som man håber på aldrig at få brug for.
Denne sag puster 2 aibags op på ryggen, for at man skal flyde oven på sneen??
Hmm og jeg som kun troede at luft gav opdrift i vand.
Når sneen tynger én ned, hvorfor tynger den så ikke også luftpuden ned?
De påstår at fordi man har mere volumen, så skubber de øverste lag én op. Den teori kan måske sand hvis alle laviner var ens og ikke så store at det nederste lag ikke var så stort, at det oversteg ens tillagte volumen.
Deres statestik om overlevne brugere mangler i høj grad en sideløbende statestik af hvor mange der overlevede i lignende uden udstyret. Der er mange personer der hvert år bliver fanget i laviner og overlever, men hvis de alle havde spist Cornflakes til morgenmad, så beviser det ikke at Cornflakes redder dig fra laviner.
Jeg vil se flere tal og tests. Mythbusters hjælp mig.
En anden ting.... Husker man at trække i udløseren og kan man få fat i den med sine store handsker?
Der findes så mange måder at overleve en lavine på, men de færreste er blevet testet og har vist sig nyttige.
Hvad med en pose luft på maven så man kan ånde under sneen Hovedparten af alle begravede besvimer med det samme de går under.
Det bedste er at være forsigtig.
Kør aldrig alene, husk lavine søger/bipper, sonde og skovl.
OG KØR ALDRIG HVIS DER ER ADVARSLER OM LAVINEFARE.
Så er man langt, og har bedre odds end med alverdens hokus-pokus-udstyr.